Pagina's

vrijdag 28 februari 2014

Ville Lumière

Altijd leuk om er eens een dagje tussenuit te zijn en de sleur te doorbreken.  Zo namen we vorige zaterdag de Thalys en om 10 over 9 stonden we al in hartje Parijs.
Net als hier werd er nog eens lekker gehaakt op de trein !  Geen boompje deze keer maar 'Grannybloemen' !  Vrijdagavond pende ik deze geweldige tutorial over om er 's anderendaags mee aan de slag te kunnen.  Met de deskundige uitleg van Brigitte en gesterkt door een bijpassend koekje, lukte dat al aardig. Wat me vooral aanmoedigde was het besef dat er geen vast aantal steken hoeft te zijn per toer (mijn warhoofd is namelijk rap de tel kwijt) en dat het gerust wat imperfect mag zijn. Valt het op bij dit eerste bloemetje ? De smaak heb ik in ieder geval wel te pakken.


We kozen een wandeling uit onze 100 % Parijs-gids en startten in de galerie onder het Louvre.
De etalages trekken alvast onze aandacht.

Wat een kleurenexplosie, bij Pylones !

En een grappige etalage.  Hier moet ik tenminste zelf geen tekstbalonnetjes meer bij maken ;-)


Enkele kunstenaars stellen voornamelijk met recyclagemateriaal de tas centraal in hun kunstwerken.  Allez, tassenliefhebbers, allen daarheen !



Nog even wat reclame maken voor mijn blog in de Apple Store.

Ha kijk, er is er al eentje geïnteresseerd !

Wat later in de 'Jardins du Palais-Royal' …

Elke vogel zingt zijn lied, maar deze niet, anders valt zijn nootje uit zijn bek.


Het lijkt hier een ideale plek om je kat uit te laten.  Anderhalf jaar geleden kwam ik er dit bazeke tegen.  

Deze keer mocht een iets hariger exemplaar de buitenlucht opsnuiven.


We vervolgen onze wandeling door le Marais.

Hier gaat een lampje branden … natuurlijk, we zijn in de Lichtstad !

Was het nog niet duidelijk dat we in Parijs zijn ?

En dat ik zot ben van katten ?

Een walhalla voor brei- en handwerkliefhebbers in de buurt van 'les Halles'.

Je mocht er geen foto's nemen, maar deze stonden er al lekker op.  Echt wow, al die kleuren en potten vol parels, knoopjes, touwtjes, … om maar te zwijgen van die schattige truitjes.

Ook op zaterdag wordt gewerkt aan het immense Les Halles-project, la Canopée.  Het glazen baldakijn begint al wat vorm te krijgen.  

De mooie église Saint-Eustache ligt nog wat verscholen achter de werkblokken van Les Halles.  Gelukkig verdwijnen ze als het project af is.

Dit theehuis is ook een must.  Even aanschuiven vooraleer er plaats is.  Het doet ons een beetje denken aan pâtisserie Meert in Rijsel.  Je kan niet kiezen uit de meer dan honderd soorten thee en om het begeleidende boekje met alle uitleg te lezen, heb je sowieso een halve dag nodig.

Zie je me zitten in mijn theepot ?  Even in 't geniep een fotootje maken, want we worden alweer vriendelijk maar kordaat op de vingers getikt.

Alles is ook te verkrijgen in de winkel, waar ik - stout o stout - het niet kon laten om 'per ongeluk' op mijn cameraknop te drukken.

Menig naaister zal jaloers zijn.  We kwamen zo maar voorbij een Petit Pan-winkel.


Het was aandoenlijk hoe zelfs de echtgenoot zot was van die stofjes.  We zijn er dan ook niet met lege handen buitengegaan ;-)

Bij het terugkeren werd er duchtig voort gehaakt en intussen zocht ik ook al uit hoe ik mijn squares aan elkaar kon haken.
Je ziet, ik zal nog wat moeten oefenen en vooral dezelfde dikte van wol gebruiken zodat mijn vierkantjes even groot zijn.  En nog veel met de trein reizen, dan komt er ooit nog wel eens een dekentje van … misschien !


12 opmerkingen:

  1. Die van Vlaanderen Vakantieland nemen jou onmiddellijk aan als ze deze blogpost lezen! Hoe mooi heb jij Parijs wel niet voorgesteld! Ik zou zo op de trein springen om er een dagje te gaan rondslenteren! ...zucht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat moet je zeker doen ! Instant vakantiegevoel, zelfs al ga je maar voor één dagje !

      Verwijderen
  2. Dat ziet er een leuke dag uit. Heel aantrekkelijk geschreven ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat een fijne dag! Ik onthoud je tips voor als wij nog eens een vrije dag hebben, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zalig!!! En zo een leuke dingen. Je zou voor minder naar Parijs trekken. Volgend jaar stel ik mijn kandidatuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He! Wat vreemd om mijn bloemekes bij iemand anders te zien.
    Je bent er heel bedreven in en de kleuren passen perfect bij de aanstormende lente.
    Ik heb vandaag van de mijne ook nieuwe foto's gemaakt. Ik post ze morgen.

    En Parijs, zucht..... , ja die stad is geweldig. ik heb moeten lachen met jouw blog op alles laptops. Geweldig goed gedaan.
    En iets wat we gemeenschappelijk hebben: als ze me ergens zeggen dat foto's trekken NIET mag, doe ik mijn best om er zoveel mogelijk WEL te maken(vanuit de meest onmogelijke posities). Geweldige uitdaging: vooral in musea waar de bewakers om de hoek ineens binnen komen lopen!

    Prettige zondag nog,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. HayHay!
    Paris, zo mooi!
    En nu wil ik er snel weer naar toe na het lezen en zien van dit leuke blogbericht!
    hahaha prachtig hoe je je blog promoot en die de stoffenwinkel, zucht, een hemel!
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhh jij stouterd! Maar zo hebben we lekker mee kunnen genieten van jullie fijne uitstap! Hahah en lekker reclame maken voor je blog, cool! Hele leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weeral een paar nieuwe adresjes om te bezoeken bij mijn volgende trip naar parijs :-) !

    BeantwoordenVerwijderen