Pagina's

maandag 27 april 2015

Den Haag ? Ja graag !

Ik wist dat ik vlug prijs zou hebben.  Ik had in een ietwat impulsieve bui, een 100%-stedengidsje van Den Haag gekocht toen ik onlangs nog eens ronddwaalde in de boekhandel (kwestie van onze collectie nog wat aan te vullen én je kreeg er nog eentje van Antwerpen gratis bovenop).  Dus kwam ik thuis en duwde het boekje meteen onder de echtgenoot zijn neus met de vraag : 'En, wanneer zijn we weg ?'

De laatste vrijdag van de paasvakantie had hij gelukkig een dagje vrij en tsjoeke tsjoek, weg waren wij !

Het station zelf was al de moeite voor een kiekje.


Een heel gezellig bakkerijtje, waar we zonder ons gidsje allicht gewoon voorbij waren gewandeld heet heel toepasselijk 'Lekker brood'.  We kunnen het alleen maar beamen.
Achter de glazen deur zie je de bakkers trouwens druk in de weer met bloem en andere ingrediënten.

Time for tea and room for cake ?

Uiteraard !  Zoals in deze gezellige Wiener Konditorei bijvoorbeeld.

We zijn gesterkt om verder te wandelen en leuke straatnamen te ontdekken.
Wie steelt er nou koeien ?, vraag ik mij dan af.

Een meeuw toont trots de mooie gebouwen en ministeries aan de Hofvijver.  Is hij niet knap met zijn geel-oranje bekkie ?

Wat we zeker niet mogen missen is het Mauritshuis dat ook aan de Hofvijver ligt.  Het was ooit een stadspaleis maar nu is er een prachtige collectie schilderijen te bewonderen.

Natuurlijk kan je 'Het meisje met de parel' van Vermeer niet voorbijlopen.
Of deze allerschattigste 'Lachende jongen' van Frans Hals.

De anatomische les van Dr Nicolaes Tulp van Rembrandt is niet voor gevoelige kijkers.

Toch niet als je te dicht gaat.

Sorry. Ik had u verwittigd.

Beestige schilderijen vind je er in overvloed.  Heb je iets met koeien, ezels, schapen, pluimvee en vooral honden, je komt ruimschoots aan je trekken.  Ik heb tevergeefs naar een kat gezocht.


Leuk om nog eens op het Binnenhof te staan, het politieke hart van Nederland.  Er valt enige bedrijvigheid te bespeuren.
Jammer dat we niet binnen konden in de Eerste Kamer.


Een kanjer van een kastanjeboom voor paleis Noordeinde.  Het is de befaamde 'Postzegelboom' waaronder men vroeger postzegels kwam ruilen of verkopen.  Moet gezellig geweest zijn.

Eveneens indrukwekkend is het witte ultramoderne Stadhuis met het overdekte binnenplein.

Wat verderop zorgen opspringende balletjes in een etalage voor leuke speelse effecten met de camera.  Allez, we konden ons hartje weer eens ophalen.

Hier begin ik weer te watertanden. Misschien wat ideetjes voor de patisserie van Misteria Lane ?

Als je héél véél last hebt van de zon én je bent je zonnebril vergeten, koop je vast en zeker deze hoed.

Deze mens is een beetje bekakt !  Letterlijk dan toch !  De boosdoener is zich van geen kwaad bewust.

Van deze supercoole terrasjes langs de Dunne Bierkade kunnen we alleen maar blij worden.

'Kom je nog mee ?', maant de echtgenoot mij aan.  Ik leg mij nog eens scheef voor de foto.

Pasen is al voorbij, maar je zou het niet zeggen als je deze paasboom ziet ! Wie is hier tot boven gekropen om al die eitjes erin te hangen ? Ze hebben er hun werk van gemaakt. Hij hangt echt ei-vol !

Tot slot nog wat kiekjes vanop de trein.

Nederland, altijd hartstikke leuk, we kunnen er niet genoeg van krijgen !  Tot volgend weekend, dan zijn we er weer.  Een andere bestemming weliswaar, maar met evenveel zin !



18 opmerkingen:

  1. Prachtig allemaal.

    Heb gelachen met je bekakte mens en de vraag wie er koeien steelt. Hoewel, als je een barbecue organiseert voor een grote familie, kan je alle extra rundslapjes gebruiken, eh?

    De ideeën voor de patisserie zijn aangekomen. Alleen ligt de bouw ervan momenteel plat wegens kapotte naaimachine. Ze moet dringend voor reparatie binnen. Die paasboom is echt heel erg leuk. Ik heb zopas iets gelijkaardigs op een blog gezien met draadjes en stenen op een strand. Echt inspirerend.

    De kleuren van de hoedenfoto komen prachtig overeen met die van de opspringende balletjes. En die balletjes dat zou echt iets voor mij zijn geweest, en voor ons beider katten allicht.

    Geen ezelfoto's in het museum genomen voor ons Ingrid?

    Fijne avond,
    tot later,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaweeeel
      Kijk eens goed, Brigitteke, ik heb de ezel al gevonden... 2 keer zelfs :-) !

      Verwijderen
    2. Ha ik dacht ook direct aan ons Orenske toen ik die ezel zag! ;-)

      Verwijderen
    3. Ha ja, ik dacht al, en ik had er hem nog speciaal voor ons Ingridje bij gezet ;-)
      Hopelijk is je naaimachine weer vlug in orde, want die patisserie, dat wordt toch speciaal he !

      Verwijderen
  2. Leuk!! Om op mijn to-do lijstje te zetten. Bij ons werd 100% Maastricht aangekocht (met ook Antwerpen er gratis bovenop), dus bezochten wij in de paasvakantie Maastricht. Ook een hele elke citytrip dichtbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weeral mooie foto's en een tof verslagje.Ben nog nooit in Den Haag geweest.Hier staat een dagje Gent op de planning...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet je zeker eens doen hoor, Den Haag ! En Gent is natuurlijk ook altijd plezant !

      Verwijderen
  4. Dag Anneke !
    Wat een sjans hebt gij gehad !! Dat uwe echtgenoot het reisgidsje van Den Haag heeft opgepakt, en niet dat gratis gidsje van Antwerpen (tiens, waarom geven ze dat eigenlijk gratis mee hihihi...) !

    Ik moet eerlijk zijn, ik ben nog nooit in Den Haag geweest. Erg hé... Nochtans, het ziet er een mooie stad uit... Weeral een goed voornemen voor de zomer, dus...

    Brigitteke gaf een heel plausibele uitleg waarom iemand een koe zou stelen. Ik vraag mij wel af hoé ge een koe zou moeten stelen. Transport lijkt me moeilijk. Te voet, dat gaat, maar aan het tempo van een wandelende koe is de pakkans groot. Op de fiets, tsja, zouden er snelbinders zijn die lang genoeg zijn om het beest op de bagagedrager vast te maken ? Met de auto, hm, daar komt het probleem van de te kleine koffer weer. Hoe een koe opplooien/lucht aflaten ?

    Ik hoop dat de patisserie van Misteria Lane snel haar technische problemen kan oplossen. Dat vlaaike met die viooltjes, dat zie ik wel zitten. Very dachshundie :-) !

    En nu "on a serious note" : mooie foto's !!

    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moest hier heel erg lachen met je fantasie die weer op hol sloeg ! :-)))
      En ja, die taarten moest ik gewoon fotograferen, die waren echt gaaf. Ik moest natuurlijk aan ons patisserie denken waar ze niet in zouden misstaan.

      Verwijderen
  5. Mooi verslagje en leuke foto,s ja de straten hebben soms een beetje gekke namen maar inderdaad vaak met een stukje geschiedenis erachter,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die geschiedenis erachter boeit mij anders wel. Ben echt benieuwd naar de herkomst van die namen ! Zou leuk zijn dat te kunnen achterhalen.

      Verwijderen
  6. Door het te lezen en te bekijken, heb ik echt het gevoel dat ik er bij was! Wat een toffe dag/stad.
    De ezeltjes had ik ook meteen gespot. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij waren er ooit al... in Den Haag! Een prachtige stad...toen ook al maar jij gaf er met je reportage een nog veel prachtiger beeld van... supergezellig allemaal! Sjuun foto's...zeker die waarvoor je scheef ging! ;-)
    Het vraagt om een bezoek! Wanneer je je school ooit beu zou zijn, moet je eens solliciteren bij "Vlaanderen Vakantieland"... Gegarandeerd dat ze jou aannemen... ik ben benieuwd waar de volgende trip naar toe gaat!

    Als Jacq (volgens Brigitte) dan toch zo goed kan bakken moeten we haar misschien toch maar in de patisserie van Misteria Lane laten wonen... ? Zo'n taarten zouden er niet misstaan!
    Die linkse taart krijg ik helemaal in mijn eentje op... als 't echt zou moeten hé! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh, ik denk niet dat dat nodig zal zijn, Kriske, Ik denk dat er kandidaten en zoetebekskes genoeg zijn ;-) in de Mysteria Lane.
      Wij waren eigenlijk ook al eens eerder in Den Haag. Lang geleden weliswaar, maar we konden er ons bijna niets meer van herinneren. De echtgenoot twijfelde zelfs of we er wel geweest waren, maar toen we voorbij het hotel kwamen van toen, begon het precies weer te dagen. Erg he, een stad bezoeken en later zich alleen nog het hotel herinneren ;-) Ik was er later wel nog eens, maar dat was 's avonds en heb toen behalve het Binnenhof niets van de stad gezien. Blij dat we'r nog eens waren.

      Verwijderen
  8. Wij waren er ooit al... in Den Haag! Een prachtige stad...toen ook al maar jij gaf er met je reportage een nog veel prachtiger beeld van... supergezellig allemaal! Sjuun foto's...zeker die waarvoor je scheef ging! ;-)
    Het vraagt om een bezoek! Wanneer je je school ooit beu zou zijn, moet je eens solliciteren bij "Vlaanderen Vakantieland"... Gegarandeerd dat ze jou aannemen... ik ben benieuwd waar de volgende trip naar toe gaat!

    Als Jacq (volgens Brigitte) dan toch zo goed kan bakken moeten we haar misschien toch maar in de patisserie van Misteria Lane laten wonen... ? Zo'n taarten zouden er niet misstaan!
    Die linkse taart krijg ik helemaal in mijn eentje op... als 't echt zou moeten hé! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oooh, ik krijg zo goesting om ook eens naar Den Haag te gaan !!!!
    Een city-tripje met de Misteria Lane Ladies gaat er toch ook ooit eens moeten komen....
    Liefs !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Merci voor de fantastische tips! Ziet er heel leuk uit daar!

    Liefs
    Unique Marieke
    www.uniquemarieke.blogspot.be
    PS: ik volg je via Bloglovin' zou leuk zijn mocht je mij terug volgen! :)

    BeantwoordenVerwijderen