Pagina's

vrijdag 3 juli 2015

Picknicktoestanden

Het is alsof het gisteren was, maar intussen toch al bijna 2 weken geleden : de fantastische picknick op de Zandberg in Tessenderlo.
Nu wou het juist lukken dat ik sinds half april begonnen was aan een nieuwe quilt.  Als ik mij wat haastte, kon die perfect dienen als picknickdeken.  Yes, het lukte op de valreep !



Bij mijn vorige exemplaar liet de afwerking zowat een jaartje op zich wachten.  Dat kon ik mij nu natuurlijk niet permitteren.  Dus : gaan gaan gaan !

De voorbereidende werken verliepen vlotjes.  Oef !  Al vrij vlug kon ik beginnen met het schikken van de vierkantjes en een mooi patroon samenstellen.



De inspiratie voor dit patroon vond ik hier.

Uiteindelijk bleek hij wat klein uit te vallen en gaf ik Mandarien zijn zin.

Het quilten verliep een beetje anders dan mijn vorige.  Ik voorzag elk blok van een fiberfill achterkant en quiltte blok per blok.  Daarna naaide ik alle reeds gequilte blokken aan elkaar.  Die tip kreeg ik van Brigitte.  Het voordeel is dat je niet dat hele deken telkens door de arm van de machine moet proppen om te quilten.  Althans niet zo veel, want op het einde wanneer alles aan elkaar is genaaid, quilt ik wel nog een gedeelte door de 3 lagen.

En dan was het tijd voor de bies.  Aangezien ik met 4 kleurschakeringen werkte, besloot ik de rand dan ook te maken in deze 4 kleuren.  We waren op dat moment ongeveer een weekje voor de picknick.  De achterkant werd met de hand vastgezet, dus dat duurde wel effe.  Zou ik de deadline halen ?

Even dacht ik nog dat ik het niet ging halen, maar kijk, het kwam in orde.  Ondanks de hulp van Pruts.

Als een volleerde regisseuse koos ze de ideale plaats voor de fotoshoot.




We nodigden wat vriendjes uit en zorgden voor gezonde en verfrissende hapjes.

Pruts wou eerst nog wat verstoppertje spelen.  Rara, vind je haar ?

Daarvoor dienen picknickdekens toch ? Of niet soms ?

Dan de hapjes inspecteren.


 Mmm, wat doet er nu meer deugd dan een heerlijk stukje watermeloen op zo'n snikhete dag ?



21 opmerkingen:

  1. Wat moooi!! Geweldig, dat 'optisch bedrog'. En hij past zo mooi bij de ogen van Pruts :-))
    Een waar kunstwerk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie quilt deken!! Supervrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende quilts zijn dat! Als je ook een workshop zou geven, laat het mij weten! Dan heb ik misschien de moed om al die kleine lapjes te knippen... Jij weet het ook altijd zo kleurrijk te maken, zonder dat het te druk wordt. Knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik blijf het zeggen... ik kan er niet bij hoe jij (en ook Brigitte) die poezen van jullie zo geweldig op de foto krijgen... :-) Niet te doen zo verstopt onder de quilt... een superquiltpicknickdeken ... echt volle bewondering... ooit als ik met pensioen ben ...( in mijn volgend leven als ze zo blijven verder gaan) ga ik me daar ook een keer aan wagen... veels te schoon...en eerst met nen hele simpele beginnen... je maakt me zenuwachtig dat je je tas al geknipt hebt... morgen staat dat bij mij op het plan... ik krijg al de kriebels dat ik iets fout ga doen.... maar ik kijk wel naar dinsdag uit en... we gaan schoon weer hebben... zalig! Tot heel gauw weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen paniek jong, ik ben nog maar net het papieren patroon aan 't knippen. Daarna in stof en nakijken of ik nog genoeg verstevigingsmateriaal heb ;-) Tot dinsdag, 't zal tof worden !

      Verwijderen
  5. Ik vind dat je dit toch echt super de super goed kan hoor zo fris en leuk en die poezen stelen de show weer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk post! Grappig en kleurig. Jeetje wat een klus zo'n deken. Daar was ik me eigenlijk helemaal niet bewust van. Maar hij is zo mooi geworden! Echt prachtig. Ik mocht hem in het echt aanschouwen. :-)))
    Die foto van Pruts die on de de deken uitpiept is geweldig!! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zo'n verhaal achter de deken die ik ook in het echt heb mogen zien.
    Goed dat je het quilten per blok nogmaals noemt dat wil ik de volgende keer ook proberen.
    Een echt Mandarienstyle verhaal met leuke foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pruts keek, en zag dat het goed was :-)
    Heb de deken in het echt kunnen bewonderen (ongelooflijk dat die deken zo een lange fietsreis overleefd had, hahaha...), en het is een prachtexemplaar. Pruts veegt toch haar pootjes af vooraleer ze er op neerstrijkt, hoop ik ??

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, wat heb ik een bewondering voor jou. Zo mooi gemaakt. Ik heb er echt het geduld niet voor.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super mooi! En wat een werk! Fantastisch deken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Extreem extreem mooi!
    Erg inspirerend.
    Het zit nu in mijn hoofd voor een volgende quilt. Het wordt allicht iets vergelijkbaars (tenzij ik weer van gedacht verander en dat gebeurt veel)

    Prachtige foto's. Jouw katten zitten jou blijkbaar net evenveel in het oog te houden als de mijne. ik kan geen foto maken of ze komen eraan. Soms stom, maar meestal wel gezellig, he?
    Ik houd vooral van die foto waar Pruts jou helpt om de setting te zoeken en de droge commentaren erbij.
    Heb weer goed moeten lachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige deken zeg,zo kleurrijk en volgens mij heb jij engelengeduld om zo iets te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een geweldige picknick deken voor een geweldige picknick.
    Met al die vrolijke kleuren moest het wel een vrolijke boel worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit is en BLIJFT toch echt een prachtige picknickdeken. :-)
    Wat een engelengeduld heb je toch...

    BeantwoordenVerwijderen