Pagina's

maandag 11 augustus 2014

Jamdag en food art

Zij voorspelde het : er zou deze dagen nogal wat in confituurketels geroerd worden !

Mijn jamdagje startte in de tuin bij de rabarbers.  Afgezien van de vele netels die ik misschien  nog in de soep zou kunnen draaien, is dat zowat het enige oogstbare dat we daar momenteel staan hebben.
Samen met nog wat appel belandden ze in de ketel.

Daarna brouwde ik ook nog wat perzikenconfituur.


Wat fijn dat ik net Lielebeesjes labels evenals de Jam Labelizer ontdekt had ! Yes, leve Blogland en dank je wel Lielebeesje !







Ik zei het al, het werd een keukendagje !  Ymme deed me dit weekend ook al watertanden met haar recept voor 'mirabellencake'.  Geen mirabellen voorhanden, maar wel pruimpjes, appeltjes en nog een handvol blauwe bessen.  Dus paste ik het recept een beetje aan.  De huisgenoten waren blij en de cake was in een mum van tijd op (natuurlijk). Merci Ymme, voor de inspiratie !





Ik besloot hem te serveren met zelfgemaakt bananenijs.  Simpel, rap klaar en je kan nog heerlijk variëren ook !
Snij 2 of 3 bananen in stukjes en doe ze in een maatbeker.  Voeg zo'n 3 dl melk toe : gewone, soja, amandel, hazelnoot, rijst of kokos.  Ik wissel daar nogal in af.  Vandaag was het hier hazelnoot.
Daarbij doe je wat suiker naar smaak.  Ik deed er wat Holunderblütensiroop (siroop van vlierbloesem) in om te zoeten, omdat we dat toevallig mee hadden van op reis.



Dan moet dat goedje gemixt worden. Maar let op !  Doe niet wat ik deed.  Ik liet de mixer rechtop staan in de maatbeker en ging eventjes weg.  Niet lang.  En toen tuimelde de mixer met mengbeker én inhoud de grond op ! Pats !
Aan mijn kreetjes te horen, besefte de zoon dat er iets fout liep.  Ik gebood hem vooral niet te komen kijken en rustig door te spelen met zijn spelletje ! 'Dit wil je echt niet zien !', kirde ik nog maar daar stond hij al enkel een 'Oh, my God, ons ijs !' uit te brengen.  (Zelf kreeg ik de slappe lach.)


Ik vond het eigenlijk wel een beetje op een kunstwerk lijken en ik vroeg me af of Jan Fabre ook toevallig enkele plakken hesp had laten vallen vooraleer hij er de zuilen van de Gentse universiteitsaula mee beplakte.
Waarschijnlijk moest hij het toen zelf niet opruimen.  In ieder geval is het niet voor herhaling vatbaar, wat mij betreft.  Zonde van de bananen !

Gelukkig had ik er nog 2 op overschot en kon ik verdergaan met de ijsmakerij.

Goed, ik was wat afgedwaald.  Vervolgens klop je 150 à 200 ml (soja)room op.  Voeg die bij je bananenmengsel en roer.  Zelf verpulverde ik nog enkele speculoosjes en voegde ze eraantoe.
Ik durf daar ook al eens andere koekjes bij te doen.  De amarettokoekjes waren net op, anders hadden die er vast ingezeten.

Laat de ijsmachine draaien en giet het mengsel erin.
Zonder ijsmachine kan je ze ook in een schaal in de diepvries zetten.  Dan moet je wel regelmatig omroeren.  Smullen maar !


En dan kreeg ik toch nog onder mijn voeten …


18 opmerkingen:

  1. mANdarien Hoet, ik zie het zo al voor me !! Ergens een gebouw, beplakt met schijfkes banaan ! Hihihi...
    Uw cake ziet er lekker uit... Dat recept van Ymme met de mirabellekes moet ik ook nog proberen, ik had de pech(geluk voor de lijn ?) nog geen mirabellen tegen te komen in de winkel...
    Is het u ook nog nie opgevallen dat er op kookprogramma's en websites tegenwoordig een hele hype is over vlierbloesemsiroop ? OK het is wel lekker, maar da's raar, dat daar ineens zoveel hetze rond is ! Het is naar't schijnt nie moeilijk zelf te maken, maar ik was weer te laat dit jaar om de bloemekes te oogsten... Dan loop ik daar elke dag aan voorbij, denkende "och dat ruikt toch zooo goed", en tegen dat mijne frank gevallen is dat ik er eindelijk eens siroop van moet maken, zijn ze weer uitgebloeid... Ach ja het leven van een verstrooid mens hé hihi...
    Uw confituurlabelkes zijn gewoon DE MAX ! Die link moet ik aan mijn papa doorgeven (jaja, nie lachen, hij is een verstokte confituureter maar ook confituurmaker)
    Maar aan al uw labelkes te zien, hebt gij wel te menens lang in de keuken gestaan om confituur te koken, Anneke... Amai....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heu nee, was me hier nog niet opgevallen van die siroop. Dronk dat in Italië elke dag bij ontbijt en vond het wel lekker. Vandaar een flesje meegebracht want ik ben wel een zoetebekske ;-). Heb jij dan vlierbessenstruiken ? Dan moet je volgend jaar toch eens proberen zo'n siroopje te brouwen. Die confituur maken viel nog mee hoor, den opruim achteraf, dat was andere koek.

      Verwijderen
  2. Dat ziet er allemaal overheerlijk uit!
    En bedankt voor de vermelding!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vooral bedankt voor het grappige verhaal, als je zoals ik dit vroeg op de dag leest dan kan zelfs slecht weer niks meer stuk maken. En bedankt voor de label tip. Moet ik toch echt eens bekijken. Toch mooi, zo een gepersonaliseerde confituurpotten. En de cake, hmmmm!. Je kan die appels in het originele recept vervangen door allerlei ander fruit, dat hebben we wel bewezen. En het ijs is ongetwijfeld lekker.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm lekker lekker! Productieve tijden ten huize mANdarien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog al ijverig geweest zeg!En je bent niet de eerste die hare mixer in de pot liet staan met de gekende gevolgen ;-)Ik heb van de week frambozenconfituur gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amaai een echte keukenprinses! Zo schoon die labeltjes....ik zou direct aardbeien gaan kopen om er confituur van te maken en labeltjes te kunnen plakken! Mercie voor het delen!
    Goh jong bij u lukken die recepten van ons Ymmeke ook al zo goed... de frustratie groeit met den dag!
    En als ge 't mij vraagt... een heel klein stukske hesp had je nu toch wel kunnen laten vallen....! Ocherme toch ons snoezepoeske! Zo verwaarlozen! Vond ie het bananenijs niet lekker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben wel nog niet aan dienen tulband begonnen hoor, ocharme, ik hoop al bijna dat hij bij mij ook nie lukt ;-), je hebt het precies nog altijd niet goed verteerd.
      En da snoezepoezeke wordt hier al rotverwend eigenlijk met hesp. Die snapt zelfs het woord hesp. Ze heeft niet te klagen.

      Verwijderen
  7. Zo schoooooon uw labels en hoe lekker allemaal!
    Ik heb vorige week een pot soep laten vallen: tot op het plafond en de muren en de kasten en.....
    We zullen moeten herschilderen.... Maar al dat geel op dat wit was ook best mooi, voor even ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, soep tegen de muren en het plafond ? Allez, 'k ben dus niet alleen ! Haha, het ideale excuus als je eens een ander kleurtje wil.

      Verwijderen
  8. Ik vind vlierbloesemsap ook heel erg lekker !
    De confituur, het ijs en het gebak, ze zien er allemaal zooooo lekker uit, al een geluk dat de computer de geur niet weergeeft, of ik zou aan mijn scherm durven likken...;-)
    De confituurpotlabels maken het echt af !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb je ergens een recept van die confituur? En weet jij eigenlijk hoe het zit met rabarber? Volgens mijn schoonmoeder mag je die na 30 juni niet meer uitdoen en opeten ?!?!?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, ik nog nooit gehoord van rabarber. Maar we leven nog. Ik zal eens verder op onderzoek gaan.
      Voor die confituur doe ik altijd zo : 1 kg gewassen en in stukjes gesneden fruit afwegen (als ik er niet kom vul ik aan met appeltjes of wat ander fruit). Dan een pakje geleisuiker van 500g toevoegen en omroeren. Op hoog vuur een 4-tal minuten laten pruttelen, wat afschuimen indien nodig en dan heet in potten doen. Je kan natuurlijk ook met gewone suiker werken maar dan moet dat véél langer opstaan. De verhouding is dan 1 kg fruit - 1 kg suiker. Best dan wat citroensap toevoegen en gedeelte van fruit door appeltjes vervangen omwille van het pectinegehalte. Succes !

      Verwijderen
  10. Dat gevallen ijs, zeg!
    Doet me denken aan die Vlaamse die momenteel heel beroemd is geworden dankzij haar foto's van vliegende drank en vliegend eten op Instagram (stond vandaag in de krant)
    Alleen jammer dat je geen foto van het ijs "in de vlucht" hebt.

    Schitterend mooie mandarienlabels!

    En ziet er allemaal even heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier thuis geen confituur-eters, maar die potjes zien er wel heel smakelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen

  12. Wat een hoopgevend verhaal weer. Overal kan iets misgaan......een hele troost.
    Over die jam-plaatjes ben ik he-le-maal enthousiast. Geweldig. Wat een tip, dank je!!
    Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hihihi, die mixers toch! O, zo handig, maar ze blijven niet staan of ze draaien langer door dan verwacht en dan splash! Poetsen.... Of poezen, als de mixer had besloten de hesp van het aanrecht te duwen (ze leiden een eigen leven, die mixers :-))))
    Je lekkers ziet er héérlijk uit! Krijg er honger van! En je labels; subliem!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ooh tof, die labeliser! Ga ik ook eens gebruiken! Pompoenconfituur al geproefd ondertussen?

    BeantwoordenVerwijderen